Ljubav

Kako se nositi s gubitkom voljene osobe

Suočiti se s gubitkom voljene osobe vrlo je teško, osobito ako je smrt bila iznenadna. Bez obzira na vrstu gubitka koju osoba doživi, svaka tuguje na svoj način. Ponekad je taj teret jako težak pa je svaka pomoć u tugovanju dobrodošla i može vam pomoći da s time zdravije nosite.

Tuga je osjećaj koji nadvladava sve ostale i ona je prirodan odgovor na gubitak koji čovjek osjeća kad ostane bez bliske osobe. Tuga se uvijek javlja kada osjetite da vam je oduzeto nešto što vam je jako bitno u životu. 

Tugu obično prati čitav spektar jakih emocija, poput šoka, ljutnje i nevjerice. Nije neuobičajeno niti da se pojavi osjećaj krivnje. Ove su emocije normalna reakcija mozga na gubitak voljene osobe, a često ih prate i tjelesne poteškoće pri čemu je najčešće riječ o problemima sa spavanjem, gubitkom apetita i donošenjem iracionalnih odluka.

Nemojte se sramiti svojih osjećaja i podijelite ih s drugima jer ćete na taj način najzdravije preboljeti taj gubitak. Iako se većini ljudi čini da im život nikada više neće biti isti, s vremenom će se vaša tuga ublažiti, pomirit ćete se s gubitkom i početi gledati u budućnost. 

Kako izgleda proces tugovanja

Tugovanje je različito iskustvo kod svake osobe, i ne postoji pogrešan niti ispravan način tugovanja. Način tugovanja ovisi o karakteru osobe, a vrlo je često uvjetovan životnim iskustvom, vjerom i važnosti osobe u vašem životu.

Najvažniji faktor za tugovanje je vrijeme – tugovanje ne možete požuriti jer mozak sam mora doći do zaključka i shvatiti da je vaša voljena osoba otišla i da je ništa ne može vratiti. Nekim ljudima su potrebni tjedni da prebole gubitak, nekima mjeseci, a nekima čak i godine. Važno je da je proces tugovanja prirodan i da budete strpljivi sami sa sobom dok su drugi strpljivi s vama.

Uz tugovanje su često vezani neki mitovi i neistine koje su duboko ukorijenjene u ljudski mentalitet, a nemaju nikakvo uporište u stvarnom životu. Pokušajte ih prevladati i ignorirati jer vam dugoročno mogu naštetiti. U nastavku pročitajte neke od njih i objašnjenje koje pokazuje zašto nisu istiniti.

1. EMOCIONALNA BOL ĆE NESTATI AKO JE IGNORIRATE

Mišljenje da će bol nestati ako ju zanemarite je u potpunosti pogrešno. U većini slučajeva se dogodi upravo suprotno – ona se dugoročno pogorša. Kako bi se uspješno svladao gubitak voljene osobe potrebno je suočiti se s tugom.

2. VAŽNO JE OSTATI JAK

Nemojte misliti da je plakanje znak slabosti, ono je obrambeni mehanizam kojeg vaše tijelo koristi kako bi se lakše nosili s gubitkom. Ako želite plakati plačite; ne morate biti najhrabriji u obitelji i tješiti druge dok u dubini duše i vi jednako patite kao i oni. 

3. AKO NE PLAČETE NISTE U ŽALOSTI

Ovo je jedna od najvećih zabluda vezanih uz smrt bliske osobe. Neki ljudi smrt voljene osobe doživljavaju kao posebnu vrstu šoka od kojeg na neki način „zanijeme“ i upadnu u apatiju u kojoj se ne pokazuju nikakvi osjećaji, pa tako ni žalost. 

Također, neki ljudi drugačije pokazuju tugu i nisu u mogućnosti dijeliti je s drugima. Ne treba ih osuđivati niti se oni trebaju sramiti svog načina tugovanja. 

4. TUGOVANJE TRAJE BAREM GODINU DANA

Ova besmislica znači da neki ljudi misle da postoji vremenski rok za tugovanje i da će vas nakon 365 dana odjednom proći tuga. Svaka osoba tuguje različito i u različitim periodima. To je individualno i ne može se postaviti kao činjenica.

5. NASTAVLJANJE SA ŽIVOTOM ZNAČI ZABORAVLJANJE

Ovo je još jedan netočan mit o tugovanju: osoba koja nastavi živjeti normalan život i dalje se sjeća voljene osobe i misli o njoj, samo je prihvatila činjenicu da se ta osoba više neće vratiti u njen život.

Mnogi osuđuju ljude koji brzo nastave sa svojim životom, a često ne znaju da je to samo paravan za skrivanje pravih osjećaja jer se tim osobama lakše nositi s gubitkom na taj način.

Kako prebroditi tugu i nositi se s njom?

Foto: Pixabay

Tugovanje je normalna pojava u životu svake osobe, ali postoji nekoliko mehanizama koji će vam pomoći da lakše prebrodite tugu i prođete proces tugovanja. Pokušajte realizirati sljedeće korake i olakšati si emocionalnu bol. 

Najvažnije je priznati svoju bol i prihvatiti da će ta tuga biti s vama jedan period vremena. Također morate shvatiti da će ta tuga ponekad iz vas izvući neke neočekivane emocije poput krivnje, bijesa ili neke druge emocije. Nemojte se sramiti potražiti podršku ili od ljudi do kojih vam je stalo ili od psihologa. Ako se osjećate sve lošije obavezno potražite profesionalnu pomoć jer se osoba vrlo brzo može pronaći u stanju depresije.

Postoji 5 faza tugovanja i bitno ih je sve proći kako bi došli do pomirenja, ali ne morate ih sve proći. Tugovanje je individualni proces i drugačije se manifestira kod različitih osoba tako da neke osobe jednostavno „preskoče“ neku od ovih faza. 

1. Poricanje: ovo je prva faza gubitka u kojoj osoba ne vjeruje da je izgubila važnu osobu u svom životu.

2. Ljutnja: ova je faza pokušaj vašeg mozga da racionalno objasni što se dogodilo, traženjem objašnjenja pomoću pitanja zašto se to dogodilo i tko je kriv za to.

3. Pregovaranje: osoba koja trpi emocionalnu bol spremna je pregovarati na razne načine, nudeći bilo što samo da se vrati u prošlost i spriječi smrt i gubitak.

4. Tuga: osoba nije u stanju ništa raditi jer osjeća veliku tugu i bol zbog gubitka.

5. Prihvaćanje: osoba napokon prihvaća nepromjenjivu istinu i miri se s gubitkom.

Tuga se manifestira kroz emocije, ali i kroz tjelesne simptome. Emocionalni simptomi utječu na psihu osobe koja tuguje, a tjelesni su normalna reakcija tijela na stres. Oboje može biti vrlo intenzivno i jako utjecati na svakodnevni život.

Emocionalni simptomi:

  • Šok i neprihvaćanje onog što se dogodilo je vrlo zastupljen osjećaj koji se kod osobe često manifestira kao poricanje istine ili osjećaj nevjerice. Vrlo često se događa da za osobu koja je umrla očekujete da ćete ju sresti na mjestima u kojima se nalazila.
  • Tuga se razvija kroz mnoštvo različitih osjećaja, od očaja i osjećaja praznine sve do čežnje za voljenom osobom.
  • Krivnja je također jako čest osjećaj vezan uz ovu vrstu gubitka, a osobe žale zbog nekih događaja iz prošlosti ili teških riječi pa i vaše nemoći da spriječite ovaj gubitak. 
  • Kod nekih se osoba razvijaju i strah i tjeskoba koji mogu prouzročiti i napadaje panike.
  • Ljutnja je jedna od najjačih emocija, a u ovom slučaju osjećat ćete ljutnju prema sebi, Bogu ili nekoj drugoj osobi. Kod nekih se ljutnja manifestira čak i na preminulu osobu.

Tjelesni simptomi: 

  • Ovdje je riječ o nizu fizičkih tegoba od kojih su najčešći umor, mučnina, gubitak ili porast težine, bolovi te pad imuniteta, a daleko je najčešći simptom NESANICA.

Kako bi što lakše savladali ovako strašan gubitak nemojte se povući u sebe i maknuti od ostatka obitelji i prijatelja jer će vam to otežati pomirbu s gubitkom. Potražite utjehu među ljudima koje volite. To ne mora značiti da morate stalno govoriti o tome već samo onda kad se osjećate kao da to morate izbaciti iz sebe.

Mnogim je ljudima neugodno tješiti osobu koja tuguje, ne zbog toga što ne suosjećaju s tom osobom već zato što ne znaju što reći i kako se ponašati. Može se dogoditi čak i da kažu neke stvari koje ne želite čuti, ali ne čine to iz loših namjera već iz svoje zbunjenosti i nesigurnosti. Nemojte prestati svu komunikaciju s njima iz tog razloga jer je njima stalo do vas, samo to ne znaju pokazati.

Ako ste vjernik možda će vam biti lakše pronaći utjehu u vjeri i ritualima žalosti koje ta vjera donosi. Krunica i molitva, meditiranje ili pak posjeta duhovnom hramu mogli bi vam vjerojatno pružiti malo utjehe. 

Ako se osjećate posebno pogođeni gubitkom i čini vam se da se ništa nije promijenilo iako su prošli mjeseci od smrti voljene osobe, svakako se obratite terapeutu ili nekom stručnjaku za mentalno zdravlje kako bi vam pomogao da prebrodite ovo teško razdoblje. 

Nemojte zaboraviti brinuti o sebi

Ovdje mislimo i na brigu o zdravlju i na psihu. Stres može biti vrlo poguban i za fizičko i za mentalno zdravlje, a sve one radnje koje ste ranije radili pomoći će vam da nakratko zaboravite teret koji nosite.

To znači da morate izraziti svoje osjećaje i bol na neki način; zadržati hobije koji će vam pomoći da se što ranije vratite u rutinu; ignorirajte ljude koji će vam govoriti da nastavite dalje ili da je vrijeme da prebolite jer vi imate svoj tempo tugovanja i nitko vam ga ne može određivati. 

Osobito pazite na svoje fizičko zdravlje, pokušajte dovoljno spavati, vježbati i zdravo se hraniti kako imunitet ne bi pao i ne razvije se neka nepoželjna bolest. 

Nemojte se bojati obljetnica, rođendana i blagdana kod kojih ćete osjećati čežnju za tom osobom i ponovno osjetiti njen gubitak. Pokušajte se sjetiti lijepih sjećanja i pričati o toj osobi s ostalima kako bi ponovno otkrili istinu o gubitku. 

Click to comment

Leave a Reply

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.

The Latest

To Top